Vi er i øjeblikket igang med en større opdatering af sitet så der kan være visse mangler

Specialist i Camping tuning

Optimering til din Autocamper eller bil som skal benytte til at trække campingvognen, skal laves specielt til dette formål. Til camping træk er der flere ting vi kan gøre som vil være en nyttig hjælp i forbindelse med brug af bilen til camping.

  • (easy takeoff) er hjælp til igangsætning med hele trækket fra du slipper kobling til du ruller
  • (hill climb) er hjælp til stigninger som bakke/bjerg kørsel mere trækkraft v. lave omdr
  • (fuel save) er bedre brændstof økonomi ved motorvejskørsel over distance på fartpilot
  • (Safe mode) mere overskud ved overhaling, mere sikker kørsel, hurtigere overhaling
  • (Power mode) uden campingvogn, flere HK og Nm, sjovere bil mere power

 

Vi laver mere trækkraft for nem igangsætning fra ca 1200 omdrejninger med blød stigning af øget trækkraft op til ca. 2600 omdrejninger. Vi forbedrer trækkraften med cirka 10-20% – en yderligere forbedring kan gå udover kobling og drivlinje ved for stor trækkraft.

NB: Til campingtræk får bilen ikke så mange NM som ved alm. chiptuning, da den skal trække flere kg. Man kan ligefrem sige at trækkeren kører op ad bakke konstant. Derfor er det nødvendigt at lave optimeringen til det korrekt brug.

En ekstra bonus er den daglige kørsel med større overskud og bedre brændstof økonomi.

Info vedr. tuning af biler til camping træk og autocampere

En bil der trækker en campingvogn eller en autocamper er under belastning hele tiden. Det svarer lidt til, at den kører op ad bakke konstant.

Bilens motor og drivlinje er konstant belastet med mindst 30% mere end en bil, der ikke skal slæbe på den extra vægt. Det stiller store krav til motorens og hele drivlinjens kølekredsløb.

 

Motorens vand kølesystem arbejder typisk inden for en temperatur på 85-95 grader. På en varm sommerdag i alperne kan temperaturen hurtigt komme op på kogepunktet. Kogepunktet for en personbil med kølevandet under tryk er op til 120 grader.

Motorens olie temperatur er normalt omkring de 90-100 grader. På den varme sommerdag i alperne kommer den hurtigt op på 120-140 grader

Motorens ladeluft temperatur på en bil med turbo / kompressor er normalt 30-50 grader. På den varme sommerdag i alperne kommer den hurtigt op på 80-100 grader

Motorens brændstof er normalt 20-30 grader varmt, og på diesel biler ofte noget mere 20-50 grader. På den varme sommerdag i alperne kommer den hurtigt op på 40-90 grader.

Motorens udstødnings temperatur er normalt 300-600 grader. På den varme sommerdag i alperne kommer den hurtigt op på 600-800 grader.

 

Når vi tuner og optimerer en bil, skal vi have disse temperaturer med i beregningen for at lave en vellykket camping tuning. Det gælder især med en bil, der trækker en campingvogn eller en autocamper med alkove.

Vi er nødt til at designe tuningen / optimeringen anderledes i forhold til en alm Stage 1 chiptuning.

Med en HessTeknik camping tuning får du

  • En motor software designet til Camping med indbygget beskyttelse
  • Mere trækkraft fra lave omdrejninger ( hill climb )
  • Nemmere igangsætning med ( easy takeoff )
  • Lavere brændstofforbrug ( fuel save )
  • Mere dynamik og køreglæde også uden campingvogn

Effekt kurve på en 170hk turbo dieselbil